Concert Nymphéas Trombone Quartet

Foppe Schut Concert Nymphéas Trombone Quartet
Datum 9 oktober 2021
Tijd 20:15 - 21:15 uur
Locatie Geertekerk
Entree
10 / 20 euro

Het Nymphéas Trombone Quartet geldt momenteel als een van de vooraanstaande jonge kamermuziekensembles van Nederland. Hun concerten zijn te horen in zalen als Het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan het IJ en het kwartet was al meerdere malen te zien op nationale televisie en te horen op radio 4. In januari 2021 is hun debuut-cd “Orange, Blue and Pink” uitgekomen.

Programma

  • Psaume 24 (1916) – Lili Boulanger (1893-1918) arr: Arjan Linker
  • Ave, Regina Caelorum (1530) – Adrian Willaert (1490-1562)
  • Pitch Black (1997) – Jacob Ter Veldhuis (1951) arr: Arjan Linker
  • Canzon quarta a quattro (1608) – Giovanni Gabrieli (1557-1613) arr: Wilco Kamminga
  • Trois Chansons (1915) – Maurice Ravel (1875-1937), arr: Arjan Linker 8’
    • I. Nicolette
    • II. Trois oiseaux du paradis
    • III. Ronde
  • Canzon seconda a quattro (1608) – Giovanni Gabrieli (1557-1613) arr: Niels Jacobs
  • Orange, Blue and Pink (2020) – Arjan Linker (2000)
  • Ma mère l’Oye (1910) – Maurice Ravel (1875-1937), arr: Niels Jacobs/Arjan Linker
    • I. Pavane de la Belle au bois dormant
    • II. Petit Poucet
    • III. Laideronnette, Impératrice des pagodes
    • IV. Les entretiens de la Belle et de la Bête
    • V. Le jardin féerique

Toelichting op het concert

Van zoete chansons tot knetterend koper: het Nymphéas Trombone Quartet presenteert hun debuut CD ‘Orange, Blue and Pink’. Het album ontleent zijn titel aan het gelijknamige stuk van Arjan Linker. Toen hij opnames terugluisterde van zijn eigen kindertijd was hij geïnspireerd een stuk te schrijven dat kinderstemmen combineert met zijn passie voor trombone en live electronica. De grote fantasieën die kinderen beschrijven worden niet altijd serieus genomen door volwassenen. Maar als we eenmaal de tijd nemen om te luisteren naar wat ze te zeggen hebben – hoe vreemd hun woorden ook kunnen klinken – kan dat onze levens verrijken. Stap mee in hun fantasieën en laat je wereld kleuren: Orange, Blue and Pink

Net als andere stukken op het programma verwijst dit stuk naar een zeker escapisme, uit de harde wereld van volwassenen. Ook Ravel duikt met zijn Ma mère l’Oye in een andere werkelijkheid: de naam is gebaseerd op de sprookjesbundel Les Contes de ma mère l’Oye van Charles Perrault. De sprookjes Kleinduimpje, Doornroosje en Belle en het Beest zijn uit deze bundle afkomstig en werden door Ravel, samen met twee andere verhalen, sprookjesachtig verklankt. Ook zijn Trois Chansons ontsnappen door middle van sprookjes aan de werkelijkheid, op dat moment van de Eerste Wereldoorlog. Ravel werd, ondanks zijn sterke wens voor zijn land te vechten, in de eerste maanden van de oorlog niet tot het leger toegelaten en droeg elk van de drie chansons daarom op aan iemand die hem kon helpen in militaire dienst te worden genomen. Na acht maanden, in maart 1915, slaagde hij hierin.

Een jaar later schrijft Lili Boulanger haar Psaume 24. Naast een succesvolle carrière heeft haar leven ook een duistere kant: ze worstelt al jaren met een levensbedreigende auto-immuunziekte, waar zij later aan zal komen te overlijden. Haar vurige passie voor het katholieke geloof geeft haar hoop en stuen, iets wat overduidelijk te horen is in haar muziek op Psalm 24: “De aarde is van De Heer”. Ook het leven van jazztrompettist Chet Baker kende donkere kanten: hij ging gebukt onder een heftige drugsverslaving. Vier maanden na zijn laatste interview werd zijn lichaam aangetroffen op de stoep van de Prins Hendrikkade; gedrogeerd door heroine en cacaïne was hij van zijn hotelbalkon gevallen.

Componist Jacob ter Veldhuis maakte van fragmenten uit het laatste interview een soundtrack, die hij combineert met saxofoonkwartet in zijn werk Pitch Black. Arjan Linker arrangeerde het stuk voor het Nymphéas Trombone Quartet.

Na het opnemen van deze debuut-CD kijkt het kwartet ook vooruit naar nieuw repertoire: momenteel storten zij zich op het Italiaanse repertoire uit de renaissance. In dit releaseconcert zullen ook enkele werken voorbij komen uit dit nieuwe repertoire, dat teruggaat naar de oorsprong van het trombonekwartet: toen kerken groter werden en de vocale muziek complexer werd, was de muziek achterin de kerken steeds minder goed te horen. De oplossing van dit problem: instrumenten! Die rijkten verder en waren duidelijker te horen, trombones waren in het bijzonder geschikt om een koor te ondersteunen.

Op den duur werden vocale werken ook gespeeld met uitsluitend instrumenten, de muziek van Willaert in dit programma is daar een mooi voorbeeld van. Later, in de tijd van Giovanni Gabrieli, neef van een leerling van Willaert, was het componeren van instrumentaal werk gebruikelijker geworden. Zijn werk is te bewonderen in de twee canzons voor vier instrumenten die op het programma staan.

Biografie Nymphéas Trombone Quartet

Niels Jacobs, Wilco Kamminga, Arjan Linker en Tim Ouwejan ontmoetten elkaar in 2015 bij het Young Trombone Collective. Na enkele jaren samen gespeeld te hebben in niet alleen het YTC, maar ook meerdere jeugd- en studentenorkesten, was er duidelijk sprake van zowel een muzikale als vriendschappelijke connectie. Toen de vier jongemannen begin september 2018 gezamenlijk de opleiding Klassiek Trombone aan het Conservatorium van Amsterdam volgden, was het een logische stap om samen een nieuw trombonekwartet te vormen. Het Nymphéas Trombone Quartet onderscheidt zich niet alleen door de focus op de muziek binnen het Franse impressionisme, maar ook door de bezetting van het kwartet: in plaats van de traditionele bezetting, drie tenortrombones en een bastrombone, spelen ze alle vier op tenortrombones. Dit resulteert in een heldere en elegante ensembleklank. Met deze formule stelt het kwartet zich ten doel de luisteraar de fijnere kant van de trombone te laten horen, die niet vaak met het instrument geassocieerd wordt. Daarnaast streven de heren ernaar een impuls te geven aan het repertoire voor trombonekwartet met arrangementen en composities van eigen hand, en door andere componisten te inspireren.

Het Nymphéas Trombone Quartet geldt momenteel als een van de vooraanstaande jonge kamermuziekensembles van Nederland. Hun concerten zijn te horen in zalen als Het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan het IJ en het kwartet was al meerdere malen te zien op nationale televisie en te horen op radio 4. In januari 2021 is hun debuut-cd “Orange, Blue and Pink” uitgekomen.

Kaartverkoop

Kaarten zijn 20 euro en studenten krijgen korting: 10 euro. Je kunt kaarten bestellen via deze link.

 

 

Agenda